Allah (c.c), kadının ve erkeğin fıtratlarını hem bedenen hem de ruhen farklı yaratmıştır. Erkeklerde olmayıp yalnızca kadınlarda görülen adet dönemi; halk arasında regl, adet olma, hayız ve adet görme şeklinde olduğu gibi çeşitli kavramlarla ifade edilebilmektedir. Anne olmanın en güzel mucizelerinden birinin örneği olan adet olma durumu, kadının rahminden her ay düzenli olarak kan gelmesi ile gerçekleşir. Bu döngüde kadınların cinsel ilişkiden uzak durulması gerektiğine değinilmiştir. Yetişkin bir kadının genital bölgesindeki cinsel organdan 3 tür kan gelir. Bir tanesi doğum sonrasında gelen lohusalık kanı, diğeri beli yaş aralık ve dönemlerde gelen adet kanı, ötekisi ise bu ikisinin haricinde hastalıkla gelen 'istihaze' kanıdır. Allah (c.c), kadınların bu özel hallerinde ibadet etme mükellefini kaldırmıştır.
Adetli kadının Kuran-ı Kerim okumaları ve namaz kılmaları yasaktır. Temizlendikten sonra namazlarını kaza etmek gerekmez.
Oruç tutmaları yasaktır. Ancak, oruç tutamadıkları zamanın kazalarını yapmaları gerekir.
Kuran-ı Kerimi tutamazlar, okumaları zaten yasaktır.
Adet dönemi kutsal topraklara gittiği zamana denk gelen kadın o halde iken tavaf edemez.
Eşiyle beraber ilişkiye giremez. Bu hem dini yönden yasak hem de sağlık açısından sakıncalıdır.
Secde ayetini duyduğu zaman secdeyi yapması gerekmez.
Alimlerin ya da hocaların sohbetleri dinlenilebilir.
Fatiha, ihlas ve Ayetel Kürsi gibi dualar zikir maksatlı söylenebilir.
ADETLİ KADIN KURAN OKUYABİLİR Mİ? ADETLİYKEN FATİHA OKUMAK...
Dinimiz adetliyken ve nifas halindeyken kadının namaz kılması ve Kur'an okumasını kesin olarak yasaklamaktadır. Kadınların muayyen günlerde Kuran-ı Kerim okuması ile ilgili hadis-i şerifte şöyle buyrulmaktadır: “Hayızlı kadın ve cünüp olan kimse Kur'an'dan bir şey okuyamaz” buyurmuşlardır. (Tirmizi, Taharet, 98) Günümüzde buna karşı çıkan birtakım insanlar için bu hadis-i şerif önemli bir delil kaynağı oluşturmaktadır.
Dua amacıyla okunabilir olduğu öne sürülen Fatiha Suresinde ayetler; okuma niyeti ile değil de sadece dua kapsamında okunabilir. Örnek vermek gerekecek olursa; Rabbena atina fiddünya haseneten ve filahireti haseneten ve gına azabennar gibi. Ayrıca Kuran-ı Kerim'de duaya benzeyen diğer ayetlerde Fatiha gibi sadece dua maksatlı okunabilir olduğu öne sürülüyor. Fatiha'daki gibi dua amaçlı okunabilen Felak, nas, ihlas gibi dualardır. Fakat kurana kesinlikle dokunulmaz.
İLİŞKİLİ HABERKuran-ı Kerim'de kadınlardan bahseden ayetler
ADETLİYKEN FARZ OLAN İBADETLERİN KAZASI YAPILMALI MI?
Sadece adet dönemlerinde olmayıp, aynı zamanda doğum yapan lohusa kadınlarında bu süre zarfında kılamadıkları namazlar için kaza yapmaları gerekmez. Oruç ibadetinde ise kazası gerekir. Rivayetlere göre, bir kadın Hz. Âişe’ye sordu: “Hayızlı kadının hayızdan temizlendikten sonra hayız zamanında kılamadığı namazları kaza etmesi gerekir mi?”
Hz. Âişe şöyle cevap verir: “Sen Haruriyye misin (Haricilerden misin?). Biz Peygamberin (a.s.m.) yanında hayız âdetini görürdük, sonra temizlenince guslederdik. Peygamber (a.s.m.) namazı kaza etmemizi bize emretmezdi.” (İbni Mâce, Taharet: 119) Adet ve lohusa dönemindeki bir kadının namaz kılması haramdır. “Hayızlı kadın ve cünüp olan kimse Kur'an'dan bir şey okuyamaz” (Tirmizi,Taharet, 98; İbni Mace, Taharet, ,105; Darakutni, Sünen, 1/117)
HAYIZLI (ADETLİ) İKEN HANGİ İBADETLER YAPILABİLİR?
Allah'ın kullarına müjdelediği özel zamanlarda ibadet etmek isteyen kadınların adet olması haliyle ibadetlerini gerçekleştirememeleri hayal kırıklığına neden olabilmektedir. Mümin kadınlar, adet görmeden önce gerçekten salih ve ihlaslı bir şekilde ibadet etme niyetini düşünmüşlerse ama hastalıkları nedeniyle namaz kılamıyorlarsa o kıymetli gecelerin rahmet ve bereketlerinden nasiplerini eksiksiz olarak Allah (c.c)'dan alacaklardır. "Her kişiye, muhakkak niyetinin hakkı verilir..." (Buhârî, Bed’ü’l-Vahy)
Adet olan kadınların bu günlerde namaz kılması ve kuran-ı kerim okuması haram kılınmış iken tesbih, zikir ve dua etmelerine izin verilmiştir. Hatta namazsız olan kadınların bu günlerde gücünün yettiğince tevhid ve tehlil ile meşgul olması hayırlıdır. Abdest alarak güzelce tesbihler çekilebilir, salavatlar getirilebilir.
Hz. Ali (r.a.)de şöyle demiştir: “Allah Resulünü cünüplüğün dışında Kur'an okumadan bir şey alıkoymazdı.” (Ebu Davud, Taharet, 90; Nesei) hadisi hayız ve cünüp halinde Kuran-ı Kerim okunamayacağının en kuvvetli delilidir. Bazı alimler bu konu hakkında tek bir ayetin bile okunmayacağını hatta yazılamayacağını ifade etmektedir. Kuran-ı Kerim'de duaya benzeyen ayetlerle beraber Fatiha suresi de yalnızca dua amacıyla okunabilir.
Adetliyken kandilde hangi ibadetler yapılmalı?
Riyazü's Salihin, ilmihal ya da İslami bir kitap okuyarak bilgilenmeye çalışılabilir. Öğrenilen bilgileri yavaş yavaş hayatta uygulamaya geçilebilir.
Sohbetinden feyiz alabileceğinizi düşündüğünün alimlerin derslerini dinlenebilir/izlenebilir.
Zikir/salavat çekilebilir.
Kaza ve belaların defi için Allah rızası için sadaka verilebilir.
Ezan okunduğunda namaz abdesti gibi abdest alıp örtündükten sonra oturarak tesbih çekilebilir.
Ümmet için dua edilebilir.
İlim meclislerine dahil olunabilir.
ADETLİYKEN OKUNACAK DUALAR! KADIN BAŞI AÇIK DUA OKUYABİLİR Mİ?
Adetli bir kadının temizleninceye kadar dua okumasında herhangi bir engel yoktur. İstenilen sözlü dualar okunabilir, hatta Fatiha suresinin (sadece dua maksatlı) dokunmadan okunabileceği bile öne sürülmektedir. Ayrıca duaya benzer şekilde yer verilen ayetlerde değinilen tövbe duaları ya da istek duaları da ezberden ya da dokunmadan okuyarak yapılabilir.
Adet olan bir kadının Kuran-ı Kerim'den ayetler yazması mekruh sayılmaz ancak sesli bir şekilde okunmaması gerekir. Hayızlıyken yani adetliyken salavat getirmek, tesbih çekmek mubahtır, Kuran-ı Kerim dinlenebilir.
Ay başı olan kadının adetli iken camiye girip giremeyeceği ile ilgili de "Hiç bir hayızlı veya cünüp mescide giremez." (İbn Mâce, Tahâre, 92; Dârimî, Vudû',116) hadis-i şerifi bulunmaktadır.