Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Genel Kurulu'nda kabul edilen yeni düzenleme ile vergi işlemlerinde dijital dönüşüm süreci hız kazanıyor.

Vergi Usul Kanunu'nda yapılan değişiklik kapsamında elektronik tebligat sisteminin kullanım alanı genişletilirken, milyonlarca mükellefi ilgilendiren yeni yükümlülükler getirildi.

Kabul edilen düzenleme ile kurumlar vergisi mükellefleri başta olmak üzere birçok kişi ve işletme için elektronik tebligat sistemi zorunlu hale geldi.

Elektronik Bildirimler Zorunlu Olacak

Yeni düzenlemeye göre kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki faaliyetleri nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kolektif ve adi komandit şirketler ile belirli araçların ilk tescil işlemlerinde adına kayıt yapılan kişi ve kuruluşlar elektronik tebligat sistemini kullanmakla yükümlü olacak.

Bu kapsamda yer almayan kişiler ise talepleri halinde sisteme gönüllü olarak dahil olabilecek.

Tebligatlar 5 Gün Sonra Geçerli Sayılacak

Kanunla birlikte elektronik ortamda gönderilen bildirimlerin ne zaman tebliğ edilmiş sayılacağı da netleştirildi.

Buna göre elektronik tebligat, sistem üzerinden muhatabına ulaştırıldığı tarihi takip eden 5'inci günün sonunda resmen tebliğ edilmiş kabul edilecek. Böylece vergiye ilişkin bildirim ve işlemlerde dijital süreçler daha etkin şekilde yürütülecek.

Bazı Gruplar İçin Muafiyet Getirildi

Düzenleme kapsamında engellilik oranı yüzde 90 ve üzerinde bulunan malul ve engelliler için elektronik tebligat sistemine katılım zorunluluğu getirilmeyecek.

Ayrıca 65 yaşını dolduran vatandaşlar da talepte bulunmaları halinde sistemden ayrılabilecek.

Sistemden Çıkış Şartları Belirlendi

Kanunda elektronik tebligat sisteminden çıkış süreçlerine ilişkin hükümler de yer aldı.

Ticaret sicilinden kaydı silinen tüzel kişiler ile hayatını kaybeden veya hakkında gaiplik kararı verilen gerçek kişiler sistemden otomatik olarak çıkarılacak.

Zorunlu olarak sisteme dahil edilen gerçek kişiler ise mükellefiyetlerinin sona ermesini takip eden 5'inci takvim yılının sonunda, gerekli şartları taşımaları halinde sistemden çıkış talebinde bulunabilecek.

İsteğe bağlı olarak sisteme kayıt yaptıran kişiler de başvurmaları halinde elektronik tebligat sisteminden ayrılabilecek.

Dijital Vergi Sürecinde Yeni Adım

Yeni düzenleme ile vergi işlemlerinde kağıt kullanımının azaltılması, bildirim süreçlerinin hızlandırılması ve kamu hizmetlerinde dijitalleşmenin güçlendirilmesi hedefleniyor.

Hazine ve Maliye Bakanlığı ise elektronik tebligat sistemine ilişkin teknik altyapıyı oluşturma, geliştirme ve uygulamaya yönelik usul ve esasları belirleme yetkisine sahip olacak.

Yorumlar